NIHF sin utviklingsfilosofi er inspirert av olympiatoppen og tilpasset ishockeysporten. Den tar for seg det mest sentrale når det kommer til utvikling av barn og ungdom. Utviklingsfilosofien er ment å skissere hva som er viktig for å få en optimal reise gjennom ishockeyen, og er laget for alle, uavhengig av ambisjonsnivå.
- For barn og unge (og voksne) er det «farligere» å ikke trene, enn å trene
- Dersom man ønsker å bli god i noe må en øve på det. De som ønsker å bli litt gode kan øve litt, mens de som ønsker å bli kjempegode må øve kjempemye!
- Med andre ord: Det er en sammenheng mellom hvor mye en trener og hvilket idrettslig nivå en utvikler over tid.
- Det er helt greit å spille ishockey, bare fordi du synes det er gøy. Du må ikke ha ambisjoner om en fremtidig toppidrettskarriere.
- Både uorganisert og organisert aktivitet/trening er viktig. Det uorganiserte stimulerer både motivasjon og kreativitet, i tillegg til at det bidrar med økt aktivitetsmengde for de som ønsker å bli kjempegode.
- Allsidighet og variasjon er avgjørende for å utvikle seg, opprettholde motivasjon og unngå skader. Ensidighet er utviklingens verste fiende.
- Du må ha en indre motivasjon og glede ved det du holder på med. Aktiviteten i seg selv må være det som driver deg, ikke ytre påvirkning og andres ønsker. «Veien er målet», derfor må du elske det du holder på med.
- Du kan elske ishockey, selv om du nødvendigvis ikke elsker å trene eller spille ishockey. Et liv med ishockey kan være så mangt, alle trenger ikke bli spillere. Uansett hvilken rolle du ønsker er det plass for deg i ishockeyfamilien.
- Å bli god i ishockey er en maraton, ikke en sprint. Ha derfor fokus på langsiktighet, mestring, hensiktsmessig variasjon og helhet.
- Det viktigste er hvordan du er som menneske. Å behandle andre med respekt, ydmykhet og omsorg er elementært uansett hva du gjør. I ishockeyen tar vi vare på de rundt oss og er gode forbilder.
- Trenere og foreldre/foresatte kan best bidra å skape gode idrettsmiljøer for unge utøvere gjennom sammen å skape utviklingsorienterte treningsmiljøer i barne- og ungdomsidretten.