Norsk Ishockey / 2019 / Ildsjeler i norsk ishockey hedres
Ildsjeler i norsk ishockey hedres

Ildsjeler i norsk ishockey hedres

Norsk hockey vokser kraftig, og mye av dette er takket være den lidenskapelige innsatsen hundrevis av ildsjeler og frivillige legger ned hver eneste uke. Meca og TV 2 hedrer årets ildsjeler.

Nok en gang har MECA og TV2 hedret ildsjelene i norsk hockey. Mennesker som står på litt ekstra, slik at store og små skal kunne drive og oppleve en idrett de elsker, og sikre vekst og rekruttering til norsk hockey.

Ildsjelene i år er både mennesker som sikrer rekruttering og treningsmuligheter for store og små, samt folk som står på for å sikre at hockeymatcher blir en underholdende og engasjerende opplevelse for publikum.

Hockey i Isfjorden

Joachim Horn Torp har lagt ned en enorm innsats for å få etablert kunstisanlegget i Furulia i Isfjorden. Anlegget ble offisielt åpnet 30. desember 2017, og siden har det vært aktivitet på isen – både på dagtid og på kveld.

Generalsekretær i Norges Ishockeyforbund, Ottar Eide, har deltatt i utvelgelsen av ildsjelene og kjenner godt til Joachim.

- Det å få lov til å gi ekstra oppmerksomhet til noen ildsjeler, det er det veldig gøy å kunne gjøre. Dette er folk som ofte ikke er mest synlige, og som gjør en ikke ubetydelig innsats. Derfor er det så viktig å gi litt tilbake til disse – og Joachim er en av dem, sier generalsekretæren.

Det som er spesielt, at han har ikke ei lang historie som trener, oppmann, eller billettansvarlig, slik mange andre har. Han har faktisk brukt mye ressurser og tid for å skape en aktivitet som ikke har funnes i området før. Han har stått på enormt for å lage is slik at unger skal få brukt skøytene sine. Han har hatt en idé og gjennomføringsevne. Han har gjort en kjempejobb, en jobb som er viktig både for hockey og for norsk idrett. Det er fantastisk, sier Eide og forklarer at forbundets rolle i kåringen har vært å vurdere kandidatene, sammen med bilverkstedkjeden MECA og TV 2.

 

Nyforelsket i hockey

I Kristiansand finner vi Svenni som er nyforelsket i hockey. For fire år siden kjøpte han seg et par billigskøyter og ble med på old boys-trening med Kristiansand ishockey. Derfra har det bare ballet på seg og i dag er han 20-30 timer i hallen.

Rett etter jobb tar han en tur hjemom for litt mat, og så er det rett i hallen for å treffe familien sin, som han kaller det.

Han sliper skøyter, han kjører is når kommunen har gått hjem, han skrur hjelmer, fikser og ordner. Han ikler seg striper og er dommer når det trengs.

Hockey i Kristiansand sier du? Faktisk så har klubben, som ble stiftet i 92, vært en av Norges mest ivrige ishockeyklubber og rekrutterer nye medlemmer i høyt tempo.

 

 

Underholdning i «mætt fjøs»

For å sikre vekst og interesse rundt norsk ishockey, er vi også avhengig av et topprodukt/eliteprodukt som inspirerer og tiltrekker. Ishockey er en moderne og fartsfylt idrett, som evner å underholde og begeistre selv de minst sportsinteresserte. Flere moderne ishaller er under oppføring, noe som vil kunne sikre publikum et enda bedre live-produkt. På Hamar har man kommet et godt stykke på vei, og trekløveret Marius Iversen, Joakim Håklev og Ole Kristian Jensen de siste årene bidratt sterkt til å gi publikum i CC Amfi en topp topp opplevelse.

De bruker timesvis på forbredelser til hver kamp. Det går med netter til testing av utstyr. Kontrollrommet har de bygget selv ved hjelp av blant annet egne PC og TV-skjermer. Nylig brukte de 40 timer på kabelstrekk for å bygge et TV-studio. Alt er gratisarbeid. 

- De holder på her hele døgnet, det betyr enormt mye for publikum som er her. Folk snakker om hvor fenomenalt det er blitt. Det er mange tilskuere som kanskje ikke skjønner alt som foregår på arena, men ved hjelp av kuben og produksjonen gutta gjør, så gjør de det enklere for folk å henge med i selve spillet. En god produksjon som skaper en god atmosfære hjelper på å heve publikumssnittet. Vi har Norges største publikum innen ishockey og er bedre enn en del fotballklubber også, forteller Pål-Jan Stokke, daglig leder Storhamar Hockey

- Responsen fra publikum betyr alt. Det er når de reagerer som du ønsker de skal reagere du vet du har gjort noe riktig. Også lærer vi mens vi går om folk ikke reagerer som vi vil. Men når vi føler vi har dratt i gang 6000 mennesker og kjørt på og hele hallen står for noe vi har gjort. Det er veldig kult og det man får gåsehud av det,  forteller Joakim Håklev.