Norsk Ishockey / 2014 / U18-menn i Riga: Norge slo Hviterussland søndag
U18-menn i Riga: Norge slo Hviterussland søndag

Som et ledd i forberedelsene fram mot U18 VM i Frankrike, i april 2014, spiller Norge 4-nasjoners-turnering med 3 kamper i Riga, Latvia mot Hviterussland, Danmark og Latvia.

Kampene - norsk tid

07.02.14 Latvia – Norge 4-3 (0-1,2-1,2-1) Kampfakta - Bilder
08.02.14 Norge - Danmark 3-2 (1-2, 1-0, 1-0) Kampfakta
09.02.14 Hviterussland - Norge 2-3 (0-1, 1-1, 1-1) Kampfakta

DAGSRAPPORTER

Dagsrapport 1 Torsdag 06.02.2014

Klokken er litt over 8 en torsdag morgen på Oslo Lufthavn Gardermoen og vi er 23 spillere og ledere som skal møtes for avreise til Riga med Air Baltic. Roger Harli kommer med fly fra Trondheim og Joachim Weberg ankom Oslo på mandag fra USA. Alle er på plass i god tid og med hjelp fra SAS bakke personell får vi sjekket inn all vår bagasje i god tid før klokken 9 og ca 15 minutter senere er alle vel igjennom sikkerhets kontrollen og kan handle litt på Tax-freeshopen, ta en matbit før flyet letter for Riga klokken 1045.
Når vi ankommer Riga klokken 1335 lokal tid sitter Herman Kopperud, Sander Berg, Andreas Marthinsen, Fredrik Grønstrand og Emil Lyngstad Sæteraas og venter på oss i ankomsthallen. De har kommet med fly fra henholdsvis Helsinki, Jønkøping og Stockholm.
En lagvert tar imot oss på flyplassen og etter en busstur på ca 20 minutter ankommer vi Volvo Sport Senter ishall hvor Raymond Michalsen og hans medhjelper Per Mørk venter på oss. De har kjørt med bil fra Norge dagen før og tatt ferge fra Stockholm til Riga med alt fellesutstyret.
Vi har fått en flott garderobe i enden av hall B, hvor vi raskt innstallerer oss og deretter er det lunsj i ishallen før vi tar bussen til vårt hotel som ligger 10 minutter unna med buss. Vi sjekker inn og slapper av en time før vi igjen tar bussen tilbake og er klare for vår første av 2 trenings økter på is.
Slik ser laget ut på dagens trening

Målvakter:

16 Herman Kopperud      26 Colin Spaberg Olsen    10 Joachim Weberg

07 Christian Kåsastul       17 Fredrik Hagberg Jørgensen
15 Tobias Fladeby       14 Henrik Lilleberg Knold 22 Oskar Drillestad

Vi gjør en bra trening med bra tempo og etter treningen er det middag i ishallen før bussen setter igjen kursen for vårt hotell og en god natts søvn. Etter en lang dag er alle klare for å legge seg å forberede seg til turneringens første kamp i morgen mot Latvia kl 16.00, men vi skal også ha en trening på 45 minutter på formiddagen.
Før vi går til sengs tar vi ett kort spillermøte i frokostsalen og forteller litt for de nye om regler og at det er viktig at alle er med på å bidra under samlingen og at det er viktig at alle viser at de vil kjempe for en plass på U18 landslaget og muligheten til å ta en plass i den VM troppen som skal tas ut i slutten av Mars. VM for U18 spilles i år i den franske byen Nice, som ligger ved middelhavet og som vil være en opplevelse for alle som får denne muligheten og da må de vise at de vil og den kampen startet i August, hvor en ny etappe starter i morgen mot Latvia.

Dagrapport 2 Fredag 07.02.2014

Klokken er 8 og vi er 2 som sitter i frokostsalen klare for første dag i Latvia og kamp mot vertsnasjonen i dag kl 16.
Hovedtrener Robert Jonsson og jeg er oppe en time før alle andre og planlegger hvordan vi kan vise Interplay med video klipp fra kamper og en powerpoint presentasjon som Espen Sæther skal vise for alle. Vi hadde planlagt å gjøre dette i går kveld, men det fantes ikke noen ledige møterom på hotellet og ikke i ishallen, derfor skal Roger Harli, Espen Sæther og Robert Jonsson ta en drosje til ishallen før laget og sette opp en prosjektor i garderoben.
Når laget ankommer ishallen klokken 0930 er alt klart og Espen har en flott gjennomgang med spillerene om hvilke tanker vi har rundt hva som skal til for at vi skal kunne være best mulig forberedt i April.
Etter treningen var det lunsj i ishallen før vi tok buss til hotellet og alle fikk en time og 30 minutter på rommet for å ta seg en power nap før bussen satte kurs for ishallen kl 14.00 og forberedelse til kampen.
Slik ser laget ut på dagens kamp, hvor Sander Berg starter i mål.

Målvakter

16 Herman Kopperud    26 Colin Spaberg Olsen    10 Joachim Weberg

07 Christian Kåsastul   17 Fredrik Hagberg Jørgensen
15 Tobias Fladeby     14 Henrik Lilleberg Knold 22 Oskar Drillestad

Kampfakta: Latvia – Norge 4-3 (0-1,2-1,2-1)
1.periode
06:42 0-1 Emil Lyngstad Sæteraas ( Henrik Lilleberg Knold)
2.periode
21:06 1-1
21:38 1-2 Tobias Fladeby
30:56 2-2
3. periode
45:54 3-2
52:21 3-3 Jostein Ekaas ( Sondre Bjerke)
59:34 4-3
Vi gjør en OK, kamp hvor vi får en bra start og vår fjerderekke gjør en god jobb og scorer ett flott mål i PP.
Kampen er jevn og Latvia utlikner og tar ledelsen før vi 2 ganger utlikner og med kun 26 sekunder igjen scorer de vinnermålet og vinner vel til slutt fortjent. Vi må ta med oss det positive i kampen og sørge for at vi unngår å gjøre de samme feilene i morgen mot Danmark. Mange var gode i dag og spesielt vår fjerderekke var positive og pluss også til Sander Berg, Christian Bull, Sondre Bjerke og Emil Lyngstad.
Vi spiste middag i ishallen klokken 19 og 30 minutter senere var bussen på vei til hotellet hvor alle kunne slappe av se litt på OL åpningen og forberede seg til nye dueller og flotte opplevelser i morgen.
Kaptein Nipe delte ut GULL HJLMEN til Sondre Bjerke for flott innsats i dag og i morgen er det hans tur til å sende denne videre. Sander Berg ble av en jury kåret til Norges beste spiller og fikk for det en bestemanns premie etter kampen.

Dagrapport 3 Lørdag 02.02.2014

Vi våknet til ett mildt og grått vær her i Riga i dag og allerede klokken 08.00 var jeg på plass i frokostsalen. Ventet på en telefon fra Robert Jonsson som i går fikk seg en hjernerystelse etter ett ublidt møte med isen helt på slutten av treningen. Erling Strand tok han med på sykehuset for en sjekk og CT skann og det ble ikke funnet noen blødninger eller annet, men han måtte overnatte og nå var han klar til å bli hentet og komme seg ut av sykehuset.
Han vil ikke delta på dagens kamp og som i går er det Espen og Roger som coacher laget, mens Andre tar seg av filmingen.
Klokken 09 tok kaptein Nipe med seg hele laget på en 30 minutters fottur rundt hotellet og deretter var det frokost og buss avgang til ishallen hvor Danmark er dagens motstander.
Laget i dag ser slik ut med Fredrik Grønstrand i mål

Målvakter:

15 Tobias Fladeby     14 Henrik Lilleberg Knold 22 Oskar Drillestad

09 Martin Gran
23 Stian Nystuen      08 Kristian Lindstad      10 Joachim Weberg

Kampfakta: Norge - Danmark 3-2 (1-2,1-0,1-0)
1.periode
03:59 0-1 Kristian Jensen
07:19 1-1 Andreas Marthinsen ( Colin Spaberg Olsen, Fredrik H. Jørgensen)
10:01 1-2 Jeppe Jul Korsgaard
2.periode
28:23 2-2 Emil Lyngstad Sæteraas ( Tobias Fladeby)
3. periode
58:15 3-2 Herman Kopperud ( Fredrik H. Jørgensen)
Vi gjør en meget bra kamp i dag mot Danmark og er over 60 minutter spillemessig best, ødelegger noe av kampen med å gi bort begge målene på 2 personlige feil i egen sone, men får igjen da danskene setter vårt vinnermål i egen kasse. Det flotteste selvmålet jeg har sett i en kamp hvor vi har deltatt. I dag er hele laget med å bidrar fra Fredrik i mål til Martin som var 13 løper i dag. Jesper Nipe stod over, da han fikk ett skudd på leggen i går og ble i stedet behandlet av Erling og er klar til i morgen. Emil Lyngstad Sæteraas ble kåret til Norges beste spiller, en utmerkelse han deler med mange andre og spesielt Henrik Knold, Tobias Fladeby og Oskar Drillestad som igjen var vår beste rekke. Fredrik gjør som Sander i går en meget god kamp mellom stengene. Etter kampen delte Sondre Bjerke ut GULL HJELMEN til Andreas Marthinsen Etter nedjogging og middag i ishallen fikk alle 4 timer fri for å spise med familie eller lagkamerater i Riga og skal samles på hotellet ikveld klokken 20:30 for spillersamtaler og en brødbit kl 21:30. Da er det natta og i morgen spiller vi vår siste kamp klokken 11:30 ( 10:30 Norsk tid) før vi reiser til flyplassen og hjemreise med Air Baltic klokken 1705.

OVERNATTING OG MAT

Programmet for turneringen finner du her.

REISE

Fremmøte er torsdag 6. februar kl. 08.15 Oslo Gardermoen

NIHF dekker kun flyreiser for de som har behov for dette. Tilslutningsreiser utover dette må den enkelte stå for selv. De som trenger flybillett må kontakte Jan Hexeberg på e-post jh@stamsaas.no eller mobil 908 27 160.

UTSTYR

Som vanlig må du ta med ditt personlige hockeyutstyr. Vi bruker trekk til buksene, derfor må du også ta med deg din egen hockeybukse. Hjelm, strømper og treningsdrakt holdes av NIHF.

Varmedress og Micro Treningsdresser lånes ut under samlingen. Alle som deltok i Gøteborg og Skien reiser i utdelt NIHF Piqet-skjorte og tar med NIHF bomullsdress.

Hver spiller kan kun ta med seg 30 kg. bagasje. Pakk derfor smart. Spillere fra Stockholm, Helsinki og USA flyr direkte til Riga.

Raymond kjører bil til Riga med alt felles utstyr og evt. ekstra utstyr som da må leveres til ham før han reiser onsdag 5. februar.

Du må også ta med deg køller til samlingen. Eventuelle køller som blir ødelagt vil bli erstattet på etterskudd. Husk å ta med nok køller.

NB! Ødelagte køller vil bli erstattet med et beløp inntil maks kr. 500,-, uavhengig av hva den ødelagte kølla kostet.

Materialforvalter vil ved samlingens start gjennomføre en kontroll av samtlige køller, og lage en oversikt over antall og type.

Husk å kontrollere at alt utstyr er i orden og at skøyter er slipte til første trening.

VIKTIG! Alle spillere som ikke har deltatt tidligere i år, må medbringe en kopi av PASS til samlingen og at NIHF`s deltakerskjema er ferdig utfylt og leveres ved fremmøte.

FORFALL OG PRAKTISKE SPØRSMÅL

Eventuelle forfall meldes Robert Jonsson, tlf. 926 40 325 (m) Spørsmål om praktiske forhold rettes til Jan Hexeberg, tlf. 908 27 160 (m)