De viktigste punktene for trening i innendørsanlegg følger under. Disse erstatter ikke retningslinjene fra Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet, men kommer i tillegg til dem. Husk at det kan være ulik praksis fra kommune til kommune, så ta kontakt med kommuneoverlege for å avklare lokale forhold.

Gjelder der det benyttes ishaller til treningsflate, og har tilgang til utstyr av ulik art.

Klubbenes ansvar ifm organisert trening:

  • At man er trygg på at aktiviteten ikke bidrar til økt smitterisiko
  • At det er en voksenperson til stede som har ansvar for aktivitet og gjennomføring
  • At klubbstyrte treninger er frivillige for spillerne
  • At inndeling i soner/områder er tydelige for alle
  • At man deler inn i grupper på 20 eller færre
  • At man opprettholder 1 meters avstand
  • Ingen bruk av felles garderober – kom ferdig skiftet

 

Merk! Nye retningslinjer 11. mai 2020.

Innendørstrening - Forslag til organisering:

  • Inndeling:
    • 1 trener – 19 spillere, 2 trenere – 38 spillere, etc.
  • Utholdenhetstrening – Stafetter
    • Unngå fysiske vekslinger
    • Samme person håndterer eventuelle kjegler/pyloner gjennom hele treningen
  • Teknikktrening
    • Stasjoner som skudd, teknikkslynge, koordinasjonsøvesler, etc.
  • Utstyr:
    • Aktivitetsleder har ansvar for rengjøring og at retningslinjer overholdes
    • Kun aktivitetsleder flytter markører, pyloner, etc – bruk hansker
    • Man kan benytte eget utstyr – skal kun benyttes av 1 person (køller, hansker, etc.)
    • Alt utstyr som flere benytter skal desinfiseres/vaskes mellom hver gang

 

Innendørstrening – Bruk av arealer til styrketrening

(Kun der lokale helsemyndighetene tillater dette, og der klubben organiserer trening)

Rettet mot seniorspillere og spillere i prestasjon:

  • Kun klubber som tar fullt ansvar for at regler overholdes kan tilrettelegge for aktivitet
  • Alle som trener logges, dvs. skriver seg inn og ut av lokalet (navn, dato, klokkeslett)
  • Alltid 1 ansvarlig fra klubb tilstede
  • Vask hender med såpe og vann ved ankomst
  • Kun 1 person på samme stativ. Skiver rengjøres mellom hver gang
  • Utstyr desinfiseres med sprit/klorblanding før og etter bruk
  • Bruk bare nyvasket treningstøy
  • Bruk treningshansker
  • Ha med egen antibac
  • Ingen sikring av hverandre, alltid vekt-belastning godt under makskapasitet
  • Legg til rette for vask av utstyr, håndtak og annet fellesutstyr før og etter
  • Avstandsregler på 1m gjelder
  • Maksimalt 20 personer (19 + 1) tilstede i styrkerom opp til 100 m2
    • Kan være flere dersom området/salen er større – 1 meter avstand gjelder
  • Det som kan utføres utendørs utføres utendørs

 

Istreninger

Ved organisering av istreninger gjelder samme regler som over. I tillegg anbefaler vi følgende:

  • Det oppfordres til å skifte hjemme så langt det er praktisk mulig. I tillegg skal det legges til rette for nødvendig skift av utstyr/ta på skøyter etc. på egnet område der avstandskravene kan opprettholdes. Ettersom garderober fortsatt ikke kan benyttes må dette feks. være friområder, trapper etc. i hallene.
  • Sørg for at det er ulik inn- og utgang av isflaten, slik at ikke spillere passerer hverandre tett ifm. før og etter trening
  • Spillerbenkene benyttes ikke under trening, men området må rengjøres mellom hver økt
  • Merk opp områder (min 1 m avstand) langs vantet der spillerne kan sette sine drikkeflasker
  • Kun de som har oppgaver ifm. treningen eller gjennomføringen av denne er tilstede i hallen
  • Kun trenere samler inn og plukker opp pucker mellom treninger. Pucker, kjegler og pyloner skal rengjøres
  • Oppmøtetidspunkt og når man skal være ute av anlegget defineres for hver gruppe, og overholdes
  • Deltakerene i en gitt treningsgruppe bør være mest mulig faste av kontrollhensyn