Skøyte- og hockeytips

 

 Utstyr

Utstyr til skøyteskolen (gruppe/nivå 1 og 2)

  • Hjelm: Sykkel-/alpinhjelm har de fleste hjemme. Noen klubber tilbyr utlån av hockeyhjelm med gitter. Så fort en har bestemt seg for å fortsette bør prøve å få tak i en hjelm med gitter. Husk at gitteret må være tilpasset barnets hodestørrelse.
  • Hansker/votter: Som ikke trekker fuktighet. Ull og silke setter seg fast i isen.
  • Kjeledress/”parkas” eller annet tøy som ikke trekker fuktighet.
  • Skøyter: alle typer skøyter ok helt i starten, men skal du kjøpe nye, velger du hockeyskøyter med snøring. Noen klubber låner ut.
  • For å forberede overgang til hockeyskolen kan det være greit å skaffe seg leggskinn og hansker mens de går på skøyteskolen. Det beskytter spesielt dersom de starter med lek med staver/køller.

 

Utstyr til hockeyskolen (gruppe/nivå 3-6)

Når barna flyttes over på hockeyskolen kan de skaffe seg beskyttelsesutstyr gradvis til de har fullt utstyr. Dersom de ikke har noe utstyr fra før kan en startpakke være greit å starte med. Den vil inneholde:

  • Utstyrsbag
  • Skulderbeskytter/vest
  • Albuebeskyttere
  • Hockeyhansker
  • Bukse
  • Leggbeskyttere
Utover det som er i startpakken må en i løpet av hockeyskolen og før en starter på lag skaffe seg: 
  • Hockeyhjelm med gitter
  • Hockeyskøyter med snøring
  • Halsbeskytter
  • Suspensorium/skrittbeskytter, jente- eller gutteversjon
  • Hockeystrømper, strømpebukse eller som kun strømper
  • Ishockeykølle (Evt låne i starten, for deretter å finne en som passer)

Det er spesielt viktig å være obs at hjelm, hansker og kølle passer til barna. Hjelmen må være liten nok til å kunne brukes uten noe under. Hanskene bør være i størrelse 8 eller 9 tommer for nybegynnere i 5-8 års alderen. For store hansker (11» og 12») gjør det problematisk å holde køllen riktig. Når det gjelder køllen bør den være tynn i skaftet og ha bøyd blad. Lengden kan godt være til opp mellom nesen og haken med skøyter på.

GET Skøyte- og Hockeyskole er for alle jenter og gutter mellom 4 og 8 år.

Barn og unge er forskjellige. Derfor vil tidspunktet for når det er fornuftig å starte variere. De fleste er motorisk modne nok ved 4 års alderen. For at det skal være fornuftig å starte opp er det imidlertid viktig at også motivasjonen er på plass. Derfor vil det for noen være fornuftig å starte ved 4 års alder, mens andre begynner når de er 5, 6, 7 eller 8 år.

Etter fullført hockeyskole er det vanlig å flyttes over på lag. Når den enkelte er klar for å flyttes over til lag er en kombinasjon av å ha et ferdighetsnivå som gjør at de kan ha gode opplevelser av å spille på lag samt at motivasjonen er tiltstede. De må mestre skøytene slik at de kan gå rett frem, bakover, svinge korte svinger begge veier og stoppe. Videre bør de ha nok kontroll på køllen slik at de kan delta i spill ved å få med seg pucken og klare å sende pasninger.

På U8-, U9- og U10-lag spilles det på tvers av banen med begrensede regler. Fra og med U11 benyttes hele banen, og vanlige regler tas i bruk. Du kan lese alt om spillet i den offisielle regelboka vår.

Ishockeykøllen er ishockeyspillerens beste venn og viktigste redskap og lages med bøyd blad.

Bladet er enten bøyd til høyre (og betegnes som ”left”) eller til venstre (”right”). Det finnes køller for små barn som er helt rette. De egner seg best til lek for de helt små og fungerer dårlig på isen sammen med en glatt puck. Hvilken vei bøyen (”fatningen”) skal være er individuelt.  Det finnes ulike teorier om hva som er beste og riktig fatning. En tar utgangspunkt i den dominante hånden (den vi skriver med) og sier at den skal være øverst. Dersom en holder seg det den teorien, betyr at mange bør ha left køller med høyre hånden øverst (i Europa spiller ca 75 % med leftkøller). Det er imidlertid ikke noe absolutt og ingen "sannhet" omkring dette. 

Køller til barn skal være tynne og myke i skaftet. For de ferskeste spillerne er det mest fornuftig å bruke trekøller. De er litt tyngre men billigere enn komposittkøller. Køllene bør sages slik at kølla rekker til hakespissen med skøytene på.

Videre bør bladet tapes med sportstape eller ”tøytape” for å skape en dempende flate. Øverst bør det lages en liten knott som gjør det ok å holde på. Den bør ikke være for stor.

Når skøytene legges på hylla for sesongen, må både disse og resten av utstyret henges til tørk og oppbevares slik at det er klart til neste sesong.

Det meste av utstyret må tørkes. Selv om det er mulig, er det vanskelig å vaske det meste. Fuktighet fra svette, isen eller annet gjør imidlertid at det bør henges opp, luftes og tørkes både etter trening og når sesongen er over.

Etter hver trening bør skøytene tørkes slik at de ikke ruster. Dersom en bruker beskyttere bør skøytene tørkes skikkelig før de tas på. Evt, bør beskytterne av når de tørkes hjemme. Køllene bør også lagres tørt. Dvs. at de ikke bør ligge våte eller stå slik at de holdes fuktige.

Ishockey krever mye fysikk, og krever en stor vilje til å trene gjennom hele året, også utenom sesong. De yngste bør drive med mye forskjellig slik at de får varierte erfaringer og utvikler seg motorisk.

Mye aktivitet av ulike slag er bra. Ishockey er ballspill. Derfor er alle former for ballspill nyttige for hockeyspillere. For å bli bedre som ishockeyspiller kan det også være lurt å gå på rulleskøyter og trene med kølle og ball. Dersom du vil bruke hockeykølle kan en treball være grei å bruke. Innebandy er også fin trening.

Finn din skole