Norsk Ishockey / Isbjørnmodellen / Trener / Fagsider / Treningsplanlegging / Øvelsesbank / Eksempler over-/undertall og avlastere

Eksempler over-/undertall og avlastere

Mål

Du kan ha ulike mål når du spiller smålagsspill. I barneidretten bruker vi primært smålagsspill til å jobbe med de fire rollene (A1, A2, F1, F2).

Liketall vs. over-/undertall og avlastere

Liketall vil si at det er like mange spillere på begge lag til enhver tid (1v1, 2v2, 3v3). Liketall egner seg godt for å trene på de fire rollene og spillets grunnprinsipp (score mål/hindre mål). Det er enkelt å forholde seg til da det ligner på kampen og har relativt lav kompleksitet.

Over-/undertall er når det er ugjevnt antall spillere på de to lagene (2v1, 3v2, 4v2, etc.), enten konstant eller ved at spillere kommer inn/går ut av spillet underveis.

Spill med avlastere betyr at lagene har støtter (ekstra spillere) på sitt lag som de kan benytte. Normalt gjøres dette når laget angriper (har pucken) ved at avlasterne er pasnings-/skuddalternativer. Avlasterne kan ikke direkte involvere seg i spillet, men aktiveres dersom de får pucken. Avlasterne kan være stasjonære (får ikke begeve seg) eller ha et gitt område de får bevege seg innenfor, de kan være fredet (får ikke ta fra dem pucken) eller ikke, etc.

Over-/undertall og avlastere øker kompleksiteten i spillet og er vanskeligere for barna, samtidig bidrar dette til økt tankevirksomhet som igjen kan påvirke uvtiklingen av ishockeyforståelsen positivt. Disse formene for smålagspill vil og være hensiktspessig for å isolert jobbe med 1 spesifikk rolle (A1, A2, F1, F2).

Jo yngre barna er er jo mer bør de spille liketall. I alderen 7-9 år er hovedregelen at man spiller liketall, mens man kan øke kompleksiteten etter hvert som barna blir eldre. 

De fire rollene 

Ishockeyspillet baserer seg på fire roller; A1 (puckfører), A2 (angripere uten puck), F1 (førsteforsvarer), F2 (forsvarere mot ikke-puckfører). Rollene er funskjonelle og knyttet til den situasjonen du er i, ikke posisjonen din på banen. Spillerne bytter roller kontinuerlig etter hvert som pucken skifter eier. Derfor er det viktig å lære spillerne å spille situasjonen de er i, ikke posisjonen de har på banen. Smålagspill er gunstig for dette.

Noen hovemomenter for de fire ulike rollene;

  • A1 (puckfører) - Score mål, bevegelse, beskytte pucken (være mellom F1 og pucken), skape tid og rom, fremoverrettet, finne åpninger/pasningsalternativer
  • A2 (angripere uten puck) - Score mål, gjøre seg spillbar, skape tid og rom, søkende holdning (ville motta pucken, involvere seg)
  • F1 (førsteforsvarer) - Hindre mål, sette press, aktiv kølle, avstandskontroll (ligge tett på A1), rett side, ta bort tid og rom
  • F2 (forsvarer mot ikke-puckfører) - Hindre mål, støtte for F1, bistå presset, avstandskontroll til A2 (ligge tett), aktiv kølle, se rundt seg (ikke bli "sugd" mot pucken), rett side 

Hos de yngste barna fokuserer vi primært på A1 og F1, mens vi i takt med økende alder og retter mer fokus mot alle de fire rollene. 

Tips

Det er viktig å ha et mål når det spilles smålagspill (f.eks å sette press som F1), dette bidrar til å utvikle ishockeyforståelsen hos barna. Samtidig er det hensiktsmessig å la barna spille uten for mye avbrudd og instruksjon underveis, vær derfor bevisst din rolle som trener og hvor mye du involverer deg. Bruk spillet som læremester og vurder mengden instruksjon og involvering, her er vet viktig å finne en balanse.