"Den Gode Økta"

God planlegging er nøkkelen til suksess. Gjennom å fokusere på "Den Gode Økta" ønsker vi å sikre at hver enkelt treningsøkt er optimalt tilpasset spillerne. Den gode økta består således av tre faser, planlegging, gjennomføring, evaluering

"Den Gode Økta" gjennetegnes av at den er godt planlagt og har et konkret mål som blir formidlet til spillerne gjennom en tydelig oppstart. Økta er alder- og nivåtilpasset og følger matrisen for alderstilpasset trening. I "Den Gode Økta" blir alle spillerne sett og de får positiv feedback, Økta har rett vanskelighetsgrad som gir mestring, utvikling og motivajson hos spillerne. 

Den gode økta kjennetegnes av å være en effektiv istrening. Hva som er en effektiv istrening vil variere fra barne- til ungdomsidretten. I barneidretten er treninga er organisert slik at den gir mye aktivitet, lite venting og korte pauser. Det handler om å være så mye som mulig i aktivitet og få flest mulig repetisjoner, derfor er kontinuerlig aktivitet eller et forhold på 1:1 (arbeid:hvile) å anbefale. Dette gjøres gjennom å benytte stasjoner og dele barna inn i mindre grupper, antall stasjoner vil avhenge av antall barn og trenere/instruktører.

Med overgangen til ungdomsidretten vil effektiv istrening ikke lenger bare kjennetegnes av mest mulig aktivitet og flest mulig repetisjoner. Med økt kraft og intensitet følger et behov for å styre forholdet arbeid:hvile for å opprettholde ønsket kvalitet og intensitet. 

  • Rutiner for forfall (f.eks Spond)
  • Når starter og hvor lang er treningen?
  • Antall trenere / instruktører og kompetansen på disse?
    • Definert ansvarsfordeling, hvem er «hovedtrener»?
  • Antall spillere? (utespillere og målvakter)
    • Nivå til spillerne
  • Hensiktsmessig inndeling i draktfarger?
  • Utstyr
    • Hva har vi?
    • Hva trenger vi?
  • Lage øktplan - Mål for økta
    • Valg av øvelser for å nå målet
    • Organisere for å få ønsket aktivisering

  • Tydelig oppstart;
    • Gjennomgang av første øvelse i garderoben?
    • Samle alle, få alles oppmerksomhet, info: hva skal vi trene på
  • Gi feedback underveis
    • Hvor plasserer du deg?
    • Konkret, positiv og mot noe som kan endres eller forsterkes. Eks;
      • Skuddet var bra, fortsett med det - (teknisk)
      • Bra innsats og forsøk - (innsats)
      • Gå ut på siden - (taktisk)
      • Se hvor det er ledig is - (taktisk)
  • Ryddig avslutning
    • Samle alle, oppsummer økta, på gjensyn

  • Opplevde spillerne mestring og motivasjon?
  • Oppnådde vi målet med økta?
  • Fikk vi (jeg) sett alle spillerne og gitt de positiv feedback?
  • Fungerte øvelsene bra? Kunne noe vært gjort annerledes?
  • Var det høy aktivisering? Må vi organisere annerledes neste gang?
  • Hvordan var jeg som trener/instruktør i dag?