NIHF Trener II

NIHF Trener II er det andre steget i Norges ishockeyforbund sin formelle trenerstige. Trenerstigen er en del av trenerløypa til NIF og følger trenerløypas krav til timer og struktur. Kurset har et omfang på 75 timer teori/undervisning, og 75 timer praksis som deltakerne gjennomfører i egen klubb med eget lag.

Kurset består av to 3-dagers moduler, samt en praktisk-muntlig eksamen som gjennomføres påfølgende sesong. Modul 1 tar for seg tematikker knyttet til trenerrollen og treningslære, mens modul 2 omhandler det mer ishockeyspesifikke. Begge modulene vektes like tungt og deltakeren må ha 100% oppmøte for å få kurset godkjent.

Kurset avholdes normalt i tidsrommet april-juni og benytter 2 helger (inkl. fredag), en per modul. Den muntlige eksamen gjennomføres påfølgende sesong.

Eier og ansvarlig arrangør: Norges ishockeyforbund                     

Kursavgift: Totalt for hele kurset kr. 5000,- pr. deltager (inkluderer lunsj alle dagr, middag begge lørdager, kaffe og enkel servering gjennom helgene. Losji ordnes på egenhånd).

Mål: Utdanne og kvalitetssikre trenere i ungdomsishockeyen

Omfang: 75 timer, fordelt på to helger á tre dager + praktisk-muntlig eksamen. 

Maks antall deltagere: 30 personer

Alder: Deltaker skal ha fylt 18 år innen utgang av året.

Krav til forkunnskap:

  • Trenerattesten ungdom
  • NIHF Grasrottrener ishockey eller tilsvarende Trener I utdanning fra NIHF

Formell vurdering: Bestått / ikke bestått - Det stilles krav til 100% oppmøte og godkjent praktisk muntlig eksamen for å bestå kurset.

Målgruppe

  • Trenere i ungdomsishockeyen
  • Personer som ønsker å gå videre på NIHF sin trenerstige

Modul 1

  • Få kjennskap til NIHF sin langsiktige spillerutviklingsplan og Isbjørnmodellen.
  • Kjennskap til ungdomsidrettens posisjon i samfunnet og potensielle utfordringer.
  • Ivareta ungdoms behov i et sosialt, spennende og trygt miljø, for å utvikle fysiske, psykiske og sosiale egenskaper.
  • Kunne reflektere rundt talentbegrepet og hvordan treneren direkte påvirker spillernes utviklingsmuligheter.
  • Gjøre rede for hva som kjennetegner et godt utviklingsmiljø.
  • Øke bevisstheten rundt motivasjon.
  • Reflektere rundt og utarbeide sin egen trenerfilosofi.
  • Få økt kunnskap om sammenhengen mellom ernæring, helse og prestasjon.
  • Bidra til kritisk vurdering av kostholdsinformasjon.
  • Kjenne til sentrale trekk i de unges vekst og modning, samt utnytte gunstige læringsperioder.
  • Planlegge og gjennomføre alderstilpasset barmarkstrening med høy kvalitet.

Modul 2

  • Gjøre rede for hensikten med treningsplanlegging.
  • Planlegge og gjennomføre alderstilpasset trening på is med høy aktivitet og kvalitet.
  • Deltagerne skal tilegne seg kunnskap om undervisningsprinsippene og ulike undervisningsmetoder.
  • Økt forståelse av situasjonsbestemte roller.
  • Gjøre rede for prinsipper i angreps- og forsvarsspill og evne å bryte spillet ned i mindre deler.
  • Forstå viktigheten av kampen som treningsarena og se sammenhengen mellom trening og kamp.
  • Kunnskap om innlæring av tekniske ferdigheter.
  • Evne å videreutvikle grunnleggende tekniske ferdigheter.