De fire rollene

Ishockey er en ekstremt hurtig idrett der skiftene skjer utrolig raskt. Dette gjør at spillerne må evne å håndtere alle mulige situasjoner, da det ikke er tid til å vente på at én bestemt spiller skal løse den bestemte situasjonen. Første spiller inn i situasjonen må håndtere det han eller hun møter på. 

Historisk har det vært mye fokus på posisjonene (back, ving, senter) og lite fokus på rollene (A1, A2, F1, F2), dette ønsker vi å endre. Moderne ishockey spilles med alle fem spillerne delaktige i alle spillets faser, backer må kunne delta i angrepsspillet og løpere må involvere seg i forsvarsspillet. Dette kommer blant annet av at:

  1. Spillet er så hurtig at man ikke kan vente på "rett" spiller, førstemann må løse situasjonen.
  2. Hurtigheten i spillet gjør og at situasjonene som oppstår på banen vil være dynamiske og åpne, ikke forutbestemte. Altså vil alle mulige situasjoner oppstå overalt på banen og ha behov for ulike løsninger.
  3. Det er et relativt begrenset antall spillere på isen per lag (5), da er man avhengige av alle spillerne i alle faser. 

For å utvikle allsidige spillere som mestrer de fire rollene og ikke bare en bestemt posisjon, må de stimuleres kontinuerlig i alle rollene og i utallige forskjellige situasjoner. En situasjon er aldri lik i kamp, derfor gir det ingen mening og låse opp situiasjonene og valgmulighetene på trening.  

Ishockeyspillet baserer seg på fire roller. Rollene er funskjonelle og knyttet til den situasjonen du er i, ikke posisjonen din på banen. Spillerne bytter roller kontinuerlig etter hvert som pucken skifter eier (se video). Derfor er det viktig å lære spillerne å spille situasjonen de er i, ikke posisjonen de har på banen. Dette kalles for situasjonsbestemte roller. 

Den første rollen heter A1 (Angriper 1), også kjent som puckfører. A1 er den spilleren som har pucken på bladet. Jobben din som A1 er først og fremst å prøve og score mål dersom du har en åpenbar målsjanse. Har du ikke det er jobben din å beholde pucken i laget, enten gjennom å eie pucken selv eller spille den til en medspiller. Underliggende momenter for å lykkes i rollen som A1 er.

  • Bevegelse (på hender, føtter og hode) skaper tid og rom.
  • Blikket frem/opp
  • Bruke kroppen til å skjerme pucken (plasser kroppen mellom puck og F1), da blir det lettere å eie pucken. 
  • Fremoverrettet, vi skal score mål!
  • Finne åpninger og rom, enten til pasninger eller transportere pucken selv.

Den andre rollen heter A2 (Angriper 2). Dette er øvrige spillere på det angripende laget, altså angripende spillere uten puck. Jobben din som A2 er først og fremst å prøve  og score mål gjennom støtte til A1. Enten ved å skape tid og rom for A1 og/eller øvrige A2, eller ved å selv bli spillbar. Dersom laget ikke lykkes med å score innledningsvis må du bidra til å beholde pucken i laget gjennom de samme midlene. Underliggende momenter for å lykkes i rollen som A1 er.

  • Å gjøre seg spillbar (gjennom bevegelse).
  • Blikket frem/opp.
  • Skape tid og rom for både en selv og medspillere. Dette kan og handle om å ta en skøytning for ikke nødvendigvis å motta pucken selv, men for å åpne et rom for en annen.
  • Søkende holdning, ville motta pucken og involvere seg.
  • Komme i støtte og hjelpe A1. 

Ofte ser vi et stort fokus på A1 i tilbakemeldinger, mens tilbakemeldingene til øvrige angripende spillere (A2) uteblir. Ofte er A2 avgjørende for om en situasjon lykkes/misslykkes. Husk at A2 utgjør 80% av de offensive spillerne, ikke lås deg til å fokuser på kun de 20 siste prosentene.

Var det A1 sin skyld at det ble en feilpasning, eller hadde ikke vedkommende noen pasningsalternativer? Var det A1 som alene skapte et mål, eller kom det som en følge av god støtte og gode bevegelser hos A2?

Den tredje rollen heter F1 (Forsvarer 1), også kjent som forsvarer mot puckfører (A1). Jobben din som F1 er først og fremst å hindre mål, helst ved å vinne tilbake pucken så fort som mulig (sette hardt og tidlig press). Underliggende momenter for å lykkes i rollen som F1 er.

  • Sette press! Med en gang skal det settes press og det skal presses hele tiden. Vi skal vinne tilbake pucken så fort som mulig!
  • Aktiv kølle og kølla på isen! Kølla er en forsvarers beste hjelpemiddel, bruk den. Spill blad mot blad, altså sørg for at ditt blad er på bladet til puckfører. Da blir det vanskelig å være angriper. 
  • Avstandskontroll (ligge tett på A1). Sørg for å ligge så nære som mulig, jo nærmere du ligger dess mindre tid og rom får A1. Før snakket man om en køllelengdes avstand, i dagens hockey er du da for langt unna. Du skal ligge tett!
  • Rett side. Rett side handler om å ligge mellom motspiller og eget mål.
  • Ta bort tid og rom. Dette er helt essensielt i forsvarsspill. Følger du punktene ovenfor vil du automatisk ta bort tid og rom.
  • Blikket frem/opp.

Den fjerde rollen heter F2 (Forsvarer 2). Dette er øvrige spillere på det forsvarende laget, altså forsvarere mot ikke-puckførende spillere. Jobben din som F2 er først og fremst å hindre mål og vinne tilbake pucken fortest mulig ved å støtte F1. Underliggende momenter for å lykkes i rollen som F2 er:

  • Støtte F1. Om F1 presser må F2 bistå i presset, om F1 låser opp sin spiller og pucken ligger fri må nærmeste F2 inn å hente pucken.  
  • Aktiv kølle. Kølla er en forsvarers beste hjelpemiddel, bruk den. Spill blad mot blad, altså sørg for at ditt blad er på bladet til puckfører. Da blir det vanskelig å være angriper.
  • Avstandskontroll (ligge tett på sin A2). Sørg for å ligge så nære som mulig, jo nærmere du ligger dess mindre tid og rom får din A2. Før snakket man om en køllelengdes avstand, i dagens hockey er du da for langt unna. Du skal ligge tett!
  • Rett side. Rett side handler om å ligge mellom motspiller og eget mål.
  • Ta bort tid og rom. Dette er helt essensielt i forsvarsspill. Følger du punktene ovenfor vil du automatisk ta bort tid og rom.
  • Se rundt deg (blikket frem/opp), ikke bli "sugd" mot pucken. Husk at din jobb ikke først og fremst er å passe på A1, men å finne din A2 og markere vedkommende. 

Ofte ser vi et stort fokus på F1 i tilbakemeldinger, mens tilbakemeldingene til øvrige forsvarende spillere (F2) uteblir. Ofte er F2 avgjørende for om en situasjon lykkes/misslykkes. Husk at F2 utgjør 80% av de defensive spillerne, ikke lås deg til å fokuser på kun de 20 siste prosentene.

Var det F1 sin skyld at han/hun gikk seg bort i presset, eller hadde ikke vedkommende noe støtte? Var det F1 som alene presset frem feil hos motstanderen, eller kom det som en følge av god støtte og gode bevegelser hos F2?

De fire rollene

Se de fire rollene og hvordan skiftene fra en rolle til en annen foregår i praksis.