Norsk Ishockey / Isbjørnmodellen / Trener / Fagsider / Ishockeyforståelse / Utvikling av ishockeyforståelsen

Utvikling av ishockeyforståelsen

Å utvikle ishockeyforståelsen krever som alt annet mange repetisjoner. Spillet ishockey er dynamisk og situasjonene man skal håndtere forskjellige. Det er derfor viktig at spillerne får mange repetisjoner på utallige ulike situasjoner. Gjennom kontinuerlig prøving, feiling, erfaring og coaching vil spillerne på sikt bli smartere spillere som forstår mer. De vil utvikle ishockeyforståelsen. 

Spillet som læremester

Det finnes flere måter å utvikle ishockeyforståelsen på, den mest effektive er kanskje spillet som læremester. Med dette mener vi at spillet i seg selv vil lære spilleren å spille. Gjennom spillsituasjoner (på både trening, i kamp, på løkka, etc.) vil de settes opp i dilemmaer de må løse. Noen ganger vil de velge en smart løsning og erfare at den var vellykket, andre ganger det motsatte. Jo fler slike erfaringer spillerne gjør seg, jo bedre rustet vil de være og jo høyere ishockeyforståelse vil de få. Husk derfor å spille nok på trening!

Se NIHF sin matrise for alderstilpasset istrening for å se hvor mye spill vi anbefaler i de ulike aldrene.

Åpne øvelser og valgdimensjonen

En viktig faktor for å utvikle ishockeyforståelsen er å lære spillerne til å ta de rette valgene. Hva som er et rett valg er situasjonsavhengig og den eneste som kan foreta valget er spilleren selv. Derfor er det helt avgjørende at vi setter spillerne i situasjoner der de hele tiden må foreta valg. For å oppnå dette benytter vi oss av åpne øvelser. En åpen øvelse er når spilleren selv står fritt til å foreta valg underveis. Enten gjennom at øvelsen er helt fri, eller gjennom at spillerne får noen oppgaver underveis i øvelsen, men de velger selv hvordan de velger å gjøre hva. Åpne øvelser er vellegnet for å stimulere spillerens kreativitet, beslutningstakning og fremmer en mer kamplik situasjon der spilleren selv må foreta det valget den mener er best i den aktuelle situasjonen. I tillegg oppleves ofte åpne øvelser som mer engasjerende og motiverende.

En lukket øvelse på sin side er når øvelsen ikke er åpen for egne valg, men det er forutbestemt hva spilleren skal gjøre. Lukkede øvelser sikrer mange repetisjoner på elementet man ønser å trene på og kan være vellegnet for å "terpe". Pass på å varier bruken og husk viktigheten av å stimulere spillernes kreativitet så vel som de andre ferdighetene.

Trenerens rolle - Komminikasjon og tilbakemeldinger

Treneren utspiller og en sentral rolle i det å utvikle spillernes ishockeyforståelse. Først og fremst er en bevisstgjøring rundt det at ishockey handler om langt mer enn de tekniske ferdighetene viktig. Videre handler det om hvordan vi veileder spillerne våre og hva vi snakker med dem om. Fokuserer vi nok på de fire rollene? Coacher jeg dem i rollene, eller i posisjonen deres? Gir jeg dem muligheten til å velge selv, for så å snakke med dem i etterkant - eller bestemmer jeg hva de skal gjøre?

Etter hvert som spillerne blir eldre og trer inn i ungdomshockeyen vil det og være hensiktsmessig å benytte video. Både der du som trener viser og forklarer, men vel så mye at spillerne selv får se video og kommenterer det de ser.

På generelt grunnlag er det hensiktsmessig å ha en spørrende inngang som trener. "Hvordan opplevde du den situasjonen?" er en mer hensiktsmessig inngang enn "Der burde du du gjort sånn.". 

Spillerne som coacher for hverandre

Hvilket miljø og hvilken kultur har vi for å coache hverandre i mitt lag, i min klubb? Vi ønsker spillere som prater sammen og sammen finner løsninger. Det er utrolig mye spillerne kan lære av hverandre. Vi snakker ofte om at vi må la spillerne ta eierskap til egen utvikling, det gjelder og i aller høyeste grad når det kommer til ishockeyforståelsen. Klarer jeg som trener å legge til rette for at spillerne nettop kan gjøre dette? Tar jeg som spiller initiativ til å selv snakke ishockey med mine medspillere?