Spilleprinsippmodellen

Spilleprinsippmodellen er overliggende. Den visualiserer spillets hensikt i både angreps- og forsvarsspillet og tar for seg hovedmomentene for å lykkes i begge fasene.

I angrepsspillet ønsker man å score mål, oppnår man ikke å score direkte er det ønskelig å beholde pucken for å kunne skape nye målsjanser. For å lykkes med dette er det å skape tid og rom essensielt. Tid og rom skapes ved gjennombrudd (spille/gå forbi ledd), bevegelse, dybde og bredde.

forsvarsspillet ønsker man å hindre mål og gjenvinne pucken så fort som mulig. Dette gjøres gjennom å ta bort tid og rom for motstanderen ved å hindre gjennombrudd, være i balanse (ikke havne i numerisk undertall), ta ut dybde (så motspiller ikke spiller gjennom ledd) og konsentrere motstanderen (låse dem inne på et lite område av isen som igjen vil ta bort tid og rom). 

Kampen om pucken oppstår når det er udefinerbart hvilket lag som har puckinnehav, ofte kaller man dette for 50/50-dueller. Viktige momenter for å lykkes i kampen om pucken er å være først på puck og ha overtall rundt pucken (støtte). I tillegg er en konkurrerende innstilling hos spilleren der han/hun vil vinne kampen avgjørende. Om man vinner den opprinnelige kampen om pucken (førstepucken) er det viktig å raskt omstille seg og flytte pucken vekk fra presset område. Taper man førstepucken er det viktig å skape et hardt press for å holde situasjonen uoversiktlig som motstander slik at det blir en ny kamp om pucken (andrepucken). Ved å bli god i kampen om pucken kan man skifte dette fra å være 50/50-dueller til 60/40. Da vil du spille mer angrepsspill.  

Last ned spilleprinsippmodellen HER

Underliggende spilleprinsippmodellen finner man fire hovedmomenter; forstå, oppfatte, velge og utføre. Først når en spiller mestrer alle disse fire momentene vil vedkommende evne å fungere i spillsituasjoner. 

Forstå - Innledningsvis er det avgjørende at spillerne forstår spillet og det som skjer. For de yngste vil det være så banalt som at det handler om å score mer mål enn motstanderlaget, funskjonen til med- og motspillere,  spilleregler, osv. Etter hvert som spillerne blir eldre kan man videreutvikle dette til forståelsen av de ulike rollene (A1, A2, F1, F2), ulike faser i spillet (over-, under- og liketall), scenarioene i en kamp (leder vi? ligger vi under? etc.), osv. 

Oppfatte - En ting er å forstå grunnsrinsippene i spillet og hvordan du skal håndtere ulike situasjoner. En annen ting er å klare å oppfatte det som skjer når det skjer. I det å beherske og oppfatte situasjoner på rett måte er det avgjørende at spilleren håndterer å spille med blikket frem til enhver tid. Her blir spillerens relasjon med pucken avgjørende og evnen til å scanne isen for og oppfatte hva som skjer rundt. 

Velge - Ishockey er et dynamisk lagspill med ekstremt hurtige skifter. Valg gjøres konstant og en spillers evne til å gjøre både hurtige og kloke valg er helt avgjørende. Underliggende for valgene en spiller gjør ligger vedkommendes ferdigheter (hva behersker jeg/hva behersker jeg ikke?). Samtidig vil det å forstå og oppfatte en situasjon tidlig gi bedre premisser for å ta gode valg. For å utvikle spillerens evne til å velge smart er det viktig at spillerne settes i situasjoner der de nettopp må ta valg kontinuerlig, uten at vi som trenere/foreldre gir dem svarene. La de prøve, feile og erfare. Åpne øvelser er vel egnet for å stimulere spillerenes valgdimensjon. 

Utføre - For å utføre valgene (pasning, skudd, føre puck, etc.) må man ha de tekniske ferdighetene og en god forståelse av spillet i bunn. Jo større teknisk/taktisk repertoar en spiller besitter, jo fler og bedre valgmuligheter vil vedkommende ha. 

Last ned figuren HER