Norsk Ishockey / Isbjørnmodellen / NIHF / NIHF Rekrutteringsstrategi / Steg 1 - Målsetning og konkretisering

Steg 1 - Målsetning og konkretisering

Det første klubben må gjøre er å sette konkrete mål for hvor de ønsker å komme med sitt rekrutteringsarbeid. Kortsiktige og langsiktige mål vil variere ut ifra lokale hensyn, her kjenner hver enkelt klubb sitt lokalmiljø best.

Å tallfeste antall barn, instruktører, etc. kan være utfordrende, lokale hensyn vil være utslagsgivende. Nedenfor er NIHF sine veiledninger for antall barn, instruktører, etc., samt anbefalinger for skøyte- og ishockeyskolen og rekrutteringsarbeid for øvrig.

  • Et utgangspunkt for antall barn klubben bør kunne rekruttere til sin SHS kan være 1% av barna i nærområdet. Hva som defineres som nærområde vil naturlig variere ut ifra demografiske forhold.
    • I store byer er det kanskje bydelen, mens det på mindre steder kan være byen i sin helhet, eller innenfor x-antall km fra ishallen.
    • Definer klubbens nærområde og jobb aktivt ut mot dette. Antall barn i nærområde legger grunnlag for SHS sine måltall
    • Det er viktig at klubben følger med på antall barn i hvert årskull og ikke ser seg blind på det totale antallet barn. Et årskull med få barn vil skape problemer senere når det skal opprettes en lagenhet.
  • Definer hvilken klubb dere ønsker å være. Ønsker klubben å ha rene årsklasser, eller doble? Er det ønskelig med både et elite og bredde tilbud i ungdomsavdelingen? Hva er sannsynlig?
    • Erfaring tilsier at det kreves 40+ barn når årgangen er U9 for å ha rene årslag frem til U16
    • Ønsker klubben både elite og breddetilbud for rene årslag i ungdomsalder trengs det 60+ barn på U9
  • Tetthet mellom antall barn og voksne er viktig. Det gjelder både på SHS og etter at barna har startet på lag. NIHF anbefaler en tetthet på ca. 10 barn per voksen.
    • Husk: Ikke alle voksenpersonene trenger å være fagpersoner. Sportslig ansvarlig kan sikre det faglige opplegget på isen, øvrige voksne kan være til stede og se, trygge, og anerkjenner barna.

  • Rekrutteringsarbeidet må vedtas i styret.
  • Klubben må ha utpekt en rekrutteringsansvarlig.
  • En i styret må ha overordnet rekrutteringsansvar, og følge opp klubbens rekrutteringsansvarlig.
  • Rekrutteringsarbeidet (herunder blant annet SHS) bør inkorporeres i klubbens sportsplan.
  • Klubben bør prioritere å opprette et U7 lag, dette gjør rekrutteringen enklere og har vist seg å øke sannsynligheten for å få barna med videre på lag fra skøyte- og ishockeyskolen.
  • Klubben må sikre oppdaterte og valide medlemstall så de til enhver tid vet hvor mange barn de har født i de ulike aldersklassene. Både på SHS og på lagenhetene.

  • Skøyte- og ishockeyskolen bør primært rette seg mot alderen 5-7 år, men med rom for barn som er både ett år yngre og eldre.
    • Erfaring tilsier at barn yngre enn 5 år ofte krever mye oppfølgning. Vurder derfor om klubben har stort nok apparat til å håndtere mange 4-åringer.
    • Å gå på skyter er ulikt å gå/løpe på beina. Bevegelsesformen krever mengdetrening fra ung alder for å automatiseres og vi ser vi verdien av å starte med skøytegåing i relativt ung alder. Allikevel, dette betyr ikke at «døra er stengt» om du starter å gå på skøyter senere enn andre.
    • Om barna er 9 år og eldre er de selvsagt mer enn velkomne inn i ishockeyfamilien. Her vil for eksempel det å opprette en nybegynnergruppe på lagstreningene være en smidig løsning.
  • SHS bør avholdes 2 ganger i uka, på gunstige tidspunkter for barnefamilier. Tidspunktene bør være faste gjennom sesongen.
    • En ukedag og en helgedag vil være hensiktsmessig da det favner bredt, og hensyntar at mange barnefamilier kan være opptatt i flere av helgene.
  • De første tre gangene bør være gratis. Å gå på skøyter er en annen bevegelsesform enn de fleste barn er vant med, det er ikke sikkert de kjenner mestringsfølelsen etter første gangen. Normalt snur det etter 2-3 ganger på isen.
  • SHS bør ha en administrativt ansvarlig og en sportslig ansvarlig. Dette kan være samme person, men å holde rollene adskilt anbefales. Se NIHF sine rollebeskrivelser for utfyllende informasjon om rollene.
  • Ved semesteroppstart avholdes det foreldremøte for nye foreldre. Det kan vurderes å avholde flere foreldremøter dersom det kommer mange nye underveis.
  • Klubben bør lage velkomstfolder for utdeling til foreldrene første gang de kommer. Denne kan inneholde informasjon om ishockey som idrett, klubben, utstyret, etc.
  • Klubben bør ha et utlånslager slik at de som møter opp og vil prøve, men ikke har utstyr, kan få låne dette.
    • I hovedsak er det snakk om skøyter, hjelm og hansker slik at alle kan få testet å gå på skøyter. Allikevel er det fint og ha noen sett med fullt utstyr til de som vil prøve dette.
  • Rekruttering av nye barn til SHS gir også mulighet for rekruttering av nye foreldre. Mange foreldre i dag ønsker å ta del i barnas aktivitet, og innen vår idrett vil det være mange viktige roller som skal fylles når lag skal etableres.
    • Er det noen av foreldrene til barna som egner seg til å være trenere, lagledere, materialforvaltere, etc.?
  • Det bør tilbys gratis slip av skøyter.
  • Ikke forvent at de som kommer har vært i ishallen før, ta utgangspunkt i at de er helt nye til sporten. Et godt utgangspunkt kan være å behandle nye som om de aldri har vært i en ishall tidligere.